Teknik
 

Teknik/Batteri

Teknik och kvalité går lite hand i hand men yttrar sig lite olika. När det gäller teknikområdet så ligger vårt fokus på batteri-
prestanda och styrning av strömmen till elmotorn. Även motorns uppbyggnad är viktigt för köregenskaper och räckvidd.

FARTREGLAGE

Gobyels fartreglage är av senaste typen som ger en mycket jämn och fin gång tack vare att fartreglaget ger en helt ren sinuskurva. Detta är den viktigaste anledningen till att motorgången är helt ljudlös och ryckfri. Du kan smyga iväg i 1 km/h. Också hur vi programerar fartreglaget är avgörande för hur långt du kommer på varje laddning

ELMOTOR

Motorn är av typen bortslös trefasmotor. Det innebär att det inte finns några delar innuti motorn som slits förutom själva hjullagret. Motortypen har mycket hög verkningsgrad på hela 90%. Nästan all energi som tillförs omvandlas till rörelseenergi. Det här är nyckeln till att el är så mycket mer effektivt än hos förbränningsmotorer.
Motorn uppnår max vridmoment redan vid 5 km/h

BATTERI

Hjärtat i drivlinan är batteriet. Vi använder oss av Lithium Ion. Ett batteripaket består av 160 st cylindriska battericeller av typen 18650. Samma typ som används i tex Teslas batteripaket. Våra battericeller kommer från Samsung och heter INR 29E. Vi har noterat att det är stor skillnad i kvalité på battericeller tillverkade av de största tillverkarna jämfört med lågprisbatterier från Kinesiska tillverkare (vi har testat). Därför har vi valt det dyrare alternativet för att kunna garantera lång livslängd.


Våra batterier har högt energiinnehåll jämfört med bly/siliconbatterier vilket medför låg vikt för hela batteripacken. Ca 1/4 av vikten jämfört med bly/siliconbatterier.

Tål många uppladdningar, uppemot 1200 cykler*, jämfört med ca. 250 ggr för ett bly/siliconbatteri.
* En cykel är när batteriet är laddat med hela sin kapacitet även om du laddar flera korta laddningar. Ett batteri som innehåller 28 Ah kan laddas tex så här,
10 Ah +10 Ah + 8 Ah = en laddcykel.

Är ett stabilt av sin natur. Risken att det går sönder under sin beräknade livstid är mycket liten.

Tål att snabbladdas (ca 2 timmar)

*Efter 1200 laddcykler så är kapaciteten 75% av nykapacitet